Inschrijving op de ambassade

Alles over inschrijving op de ambassade

  1. Laatst bijgewerkt op

De inschrijving in het consulair bevolkingsregister op een ambassade van België in het buitenland is gratis, en laat u toe gebruik te maken van gelijkaardige diensten als aangeboden door de gemeente in België wat betreft het beheer van uw administratief dossier.

De ambassade kan u dan helpen bij de uitreiking van een identiteitskaart, een paspoort of de afgifte van consulaire attesten. U zal ook via de ambassade kunnen deelnemen aan bepaalde in België gehouden verkiezingen (federale wetgevende en Europese verkiezingen).

Opgelet: U kunt zich pas inschrijven op de ambassade eens u uit uw Belgische gemeente uitgeschreven bent en bij de lokale autoriteiten ingeschreven bent.

Indien u nog niet bent uitgeschreven uit uw Belgische gemeente, kunt u hier (PDF, 5.56 KB) een modelbrief vinden. U zal van uw gemeente een bewijs van uitschrijving “Model 8” ontvangen.

Indien u reeds ingeschreven was bij een andere Belgische ambassade of consulaat dient u zich daar niet uit te schrijven. U hoeft enkel het inschrijvingsdossier bij ons in te dienen en het administratieve dossier zal automatisch naar ons worden verstuurd.
 

Voor informatie over registratie bij de lokale autoriteiten in Zweden of Letland, klik hier.

Voor informatie over registratie van geboorte, klik hier.

Documenten voor inschrijving

Bij de aanvraag tot inschrijving moeten de volgende documenten ingediend worden voor elk Belgisch gezinslid:

(1) Inschrijvingsformulier:

(2) Formulieren voor de verkiezingen: 

De inschrijvingen voor de verkiezingen van juni 2024 zijn gesloten. Uw stemvoorkeur zal worden geregistreerd voor volgende verkiezingen.

(3) Document van de lokale autoriteiten

  • voor Belgen in Zweden: download een recent (max 1 maand oud) personbevis van Skatteverket - type 'Utdrag om folkbokföringsuppgifter'
    Voor uw minderjarige kinderen: voer hun personnummer in op Beställ personbevis.
     
  • voor Belgen in Letland: kopie van de “Savienibas pilsona registracijas aplieciba” (= registratiekaart van de burger van EU) + bewijs van gedeclareerd adres van het ´Office of citizenship & migration affairs’ 

(4) Kopie van uw Belgische identiteitsdocumenten (e-ID en/of paspoort)


Indienen van de documenten

U kunt ons de nodige documenten per e-mail (pdf), per post of online bezorgen.
U ontvangt een bevestiging per e-mail zodra u geregistreerd bent.

 

Per e-mail:
Mail de documenten in pdf naar stockholm@diplobel.fed.be

 

Per post:
Embassy of Belgium
Box 12195
102 25 Stockholm

Sweden


Online:
U heeft toegang tot de het e-loket voor online inschrijving als u

  • Belg bent
  • niet (meer) ingeschreven bent in een Belgische gemeente, want u heeft uw vertrek naar het buitenland aan uw gemeente gemeld 
  • beschikt over een geldige en geactiveerde Belgische e-ID
  • uw PIN-code kent en in het bezit bent van een kaartlezer

Klik hier om u online in te schrijven in het consulair bevolkingsregister


Klik hier voor wijzigingen in uw dossier

Er is nog geen automatische gegevensuitwisseling met de Zweedse/Letse bevolkingsdienst.

Gelieve ons steeds op de hoogte te houden bij wijziging van uw persoonsgevens: email, telefoonnummer, adres, naam, burgerlijke staat, nationaliteit, gezinssamenstelling,...

In geval van noodbijstandverkiezingen of andere officiële meldingen is het uiterst belangrijk dat de ambassade volledige en correcte gegevens heeft van u en uw gezinsleden.



Meer info?


Heeft u nog vragen over uw inschrijving, gelieve te mailen naar stockholm@diplobel.fed.be

 


Privacy statement