Ambassade van België in Zweden en in Letland
Home Consulaire informatie Identiteitskaart

Identiteitskaart

Aanvraag identiteitskaart 

Om een identiteitskaart te kunnen aanvragen, moet u geregistreerd zijn bij de Ambassade in Stockholm.

De volgende documenten moeten ingediend worden per post voor een identiteitskaartaanvraag:

(1) Ingevulde aanvraag voor identiteitskaart (download hier).

Opgelet! Vergeet niet het formulier te ondertekenen.

(2) Een document van de lokale autoriteiten

 - voor Belgen die in Zweden wonen:  een recent personbevis (max. 1 maand oud), type “Utdrag om folkbokföringsuppgifter” (www.skatteverket.se). 

- voor Belgen die in Letland wonen:  een uittreksel uit de registers van het ‘office of citizenship & migration affairs’ waarop minstens naam, woonst en burgerlijke staat vermeld staan. (www.pmlp.gov.lv

(3) Uw oude Belgische identiteitskaart

U mag ons de oude kaart ook bezorgen als u van ons een bericht heeft ontvangen dat de nieuwe kaart klaar is. U stuurt in dit geval een kopie van de identiteitskaart mee bij de aanvraag. 

(4) 2 Recente Pasfoto's in kleur

Formaat 45x35 mm. De grootte van het hoofd (haar inbegrepen) mag niet kleiner zijn dan 25 mm en niet groter dan 35 mm. De achtergrond van de foto moet een lichte, eenvormige kleur zijn. Een  foto met schaduwen of kleurschakeringen wordt niet aanvaard.

(5) Uitgeprint betalingsbewijs

Een bewijs van betaling (uitgeprint document) van het correct bedrag (zie hieronder) op de plusgirorekening van de Ambassade van België in Stockholm: 15 28 62-9 met vermelding van uw "NAAM + ID". 

Voor betalingen uit het buitenland: 

     IBAN: SE70 9500 0099 6042 0152 8629  Nordea Bank
     BIC: NDEASESS
     Rekeninghouder: Embassy of Belgium

 

Prijs:

214 SEK

 

(6) Gefrankeerde enveloppe

  • voor Belgen die in Zweden wonen:  Wenst u uw ID thuis bezorgd te krijgen per post, gelieve dan een aan uzelf geadresseerde enveloppe met postzegels voor een totale waarde van 88 SEK voor aangetekende zending bij uw aanvraag te voegen.  U mag ze ook persoonlijk afhalen tijdens onze openingsuren.

    Opgelet:

    - Schrijf uw adres in BLOKLETTERS op de enveloppe zodat het goed leesbaar is voor de post!

    - Kleef enkel echte postzegels op de enveloppe (geen "voorafgedrukte REK labels" van POSTNORD gebruiken, vermits die enkel beperkt geldig zijn).

    - U moet in het bezit zijn van een geldig identiteitsdocument om uw paspoort op het postkantoor af te kunnen halen.

 

  • voor Belgen die in Letland wonen:  Wenst u uw ID  thuis bezorgd te krijgen per post, gelieve dan een aan uzelf geadresseerde enveloppe met 6 international rely coupons  (Starptautiskais atbildes kupons) mee te brengen. Deze 6 zegelrechten - verkrijgbaar bij een Lets postkantoor - dekken de kosten van een aangetekende zending naar Letland.  Een voorbeeld van een international rely coupon vindt u hier:

 

Zodra de ambassade de juiste documenten en betaling ontvangt, wordt de aanvraag behandeld.

De levertermijn voor een identiteitskaart is ongeveer 6 tot 8 weken. U ontvangt een bericht zodra de ID klaar is.

  

Bij verlies of diefstal van uw identiteitsdocumenten moet u:

  • Aangifte doen bij de plaatselijke politie. Met het bewijs van aangifte van de politie kunt u op de Ambassade indien nodig nieuwe documenten aanvragen.
  • Contact opnemen met Docstop op +32 2 518 21 23 (24u/24u, 7d/7d). Meer info op www.docstop.be

  
Meer info? 

Voor meer uitleg over de elektronische identiteitskaart: zie www.eid.belgium.be.

Heeft u nog vragen over het aanvragen van een Belgische identiteitskaart, kunt u steeds contact opnemen met de Ambassade: 
E-mail: stockholm(at)diplobel.fed.be.