Legalisatie van documenten

Op deze pagina vindt u alle informatie over hoe u een document kunt legaliseren.

  1. Laatst bijgewerkt op

 

Image
afbeelding

Legalisatie van een officieel document betekent dat wordt bevestigd dat de handtekening, zegel of stempel op dit document authentiek is. Aangezien België, Zweden en Letland lid zijn van de Europese Unie, het Apostilleverdag en andere relevante verdragen hebben ondertekend, moeten officiële documenten uit Zweden of Letland over het algemeen niet worden gelegaliseerd alvorens zij in België gebruikt kunnen worden.

Een legalisatie is wel nodig indien u volgende documenten voor een Belgische autoriteit wil gebruiken:

  • Beëdigde vertaling
    In Zweden wordt de legalisatie door een Notarius Publicus (zoek op de website van Länsstyrelsen) uitgevoerd, in Letland door een notaris. U vindt een lijst van beëdigde vertalers in Zweden op de website van Kammarkollegiet.
     
  • Medische attest voor visumaanvragen van onderdanen van derde landen die in Zweden resideren
    De legalisatie wordt door een Notarius Publicus uitgevoerd.
     
  • Tenlasteneming in het kader van visumaanvragen lang verblijf
    De legalisatie van de handtekening van de garant wordt op de ambassade van België in Stockholm uitgevoerd. 

Voor meer informatie over legalisatie van specifieke documenten, kunt de zoekmotor van de FOD Buitenlandse Zaken gebruiken.

Informatie over notariaat en juridische bijstand